X
تبلیغات
همكلاسي 44 - تاريخچه نماد و نشانه هاي 2

شبکه اول سیما


شبکه اول سیما بخشی از آرم سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است که از سال های 75-1374 در پخش شبکه به عنوان علامت یا نماد گرافیکی شبکه معرفی شد. آرم از دو فرم مربع، در بخش بیرونی و دایره در بخش درونی تشکیل شده است.

مربع: سمبلی از چار چوب و تشکیلات بوده و هنگامی که بر یک رأس خود قرار گیرد حالتی پویا پیدا کرده و در اینجا به عنوان « کادر و چار چوبی برای ارائه تصویر» در نظر گرفته می شود.

دایره: در عین حالی که به عنوان نمادی از کرۀ زمین بیانگر نگاهی جهانشمول در رسانۀ ملی است، سمبلی از «چشم و دیدن» نیز به شمار می رود. دو فرم در تقابل با یکدیگر از یک ارتباط منطقی برخوردار بوده و هماهنگی خوبی بین فضای تاریک روشن آرم وجود دارد. جدا از این، کلیت آرم به نوعی تداعی کننده «چشم» به عنوان وسیله ارتباطی مخاطب با رسانه است.

این آرم در برگ ها و اوراق اداری سازمانی در وله ها و میان برنامه ها و همچنین به عنوان نشانۀ شبکه در گوشه کادر تلویزیون مورد استفاده قرار می گیرد. رنگ آرم شبکه رنگ آبی فیروزه ای (سبز ایرانی) است که در کاشیکاری و معماری ایران کاربرد فراوان داشته و از دیدگاه سمبلیک نیز این رنگ معرف تمدن و فرهنگ اصیل و غنی ایرانی – اسلامی است.
اسم طراح و پيدا نكردم اگه كسي ميدونه بنويسه


يو پي اس

لوگوي يو پي اس نيز يكي از معروفترين لوگوهاي دنياست . كمپاني كه به همراه Fedex نحوه توزيع بسته ها در سراسر دنيا را متحول كرد . اين كمپاني در طي 96 سال عمر تجاري خود 4 بار لوگوي خود را عوض كرده است .
اولين لوگو در سال 1919 طراحي شد و نشان دهنده عقابي بود كه يك بسته را با چنگالهاي خود حمل مي كرد
18 سال بعد در سال 1937 لوگو به يك سپر با حروف يو پي اس درون ان تغيير يافت .
آرم بعدي در سال 1961 توسط طراح معروف Paul Rand ايجاد گشت و يك بسته پستي به ارم اضافه گشت .
ارم فعلي نيز توسط كمپاني Future Brand طراحي گشته است كه كمپاني بسيار معروفيست . اين لوگو همانن لوگي طراحي شده در سال 1961 شامل آرم قهوه اي رنگ يو پي اس است اما به جاي بسته پستي از يك قوس طلايي در بالاي سپر استفاده شده است .
باقي ماندن ارم قديمي براي ياد اوري شركتيست كه در امر ارسال بسته و ساير چيزها پيش گام و مبتكر بوده است و يادي از تاريخچه شركت است . قوس درخشان در بالاي آرم به معناي انرژي مثبت و يك تفكر خلاق در سطح جهانيست .
ارتباط كمپاني يو پي اس با رنگ قهوه اي به سالهاي دور بر مي گردد . زماني كه كمپاني در آن سالها در حال گسترش ناوگان ارسال خود بود با اين تصميم گيري مواجه شد كه از چه رنگي براي خودروهاي خود استفاده كند و پس از بحثهاي طولاني رنگ زد يا قهوه اي انتخاب شد . و بعد از مدتي يكي از سرمايه گزاران اعلام كرد كه رنگ قهوه اي اندكي بهتر از زرد است زيرا تميز نگه داشتن وسايل قهوه اي راحت تر از وسايل زرد است به همين راحتي .

Citreon

آرم سيترون شبيه نمادي است كه براي سربازهاي آمريكايي در كارتونها استفاده مي شود 2 حرف V برعكس . شايد فكر كنيد هدف از اين 2 فلش رو به بالا رد لوگو رو به جلو و پيش تاز بودن كارخانه است اما نه ماجرا چيز ديگريست . Andre Citroen در ابتدا ورود به بازار تجارت موتور كار خود را با ساخت چرخ دنده آغاز نمود و اين 2 ارم نظامي شكل در حقيقت نمادي از دندانه هاي چرخ دنده و شروع كار سيترون مي باشد


فيات
نام فيات در حقيقت مخفف كلمات Fabbrica Italiana Automobili Torino مي باشد كه در سال 1899 توسط عده اي سرمايه گذار از جمله Giovanni Agnelli ايجاد گشت . آرم فعلي حروف فيات است كه در بين آنها خطوط نقره اي ديده مي شود . اين خطوط به پيش نهاد رئيس طراحي كارخانه فيات به آرم آن اضافه شد . زيرا يك شب در حين رانندگي وي متوجه اسمان در پشت حروف بزرگ فيات در بالاي كارخانه شد و اين خطوط در حقيقت همان فواصلي هستند كه وي انشب اسمان را از بين انها ديد و تصميم به حفضشان در لوگوي مربوطه گرفت .
فيات در Turin در 12 جولاي 1899 بنياد نهاده شد اولين كارخانه در سال 1900 باا 235 كارگ شروع به كار نمود و 24 اتومبيل توليد نمود . اولين اتومبيل با مارك فيات مدل 4 HP بود


فوردارم بيضوي فورد يكي از معروفترين ماركهاست كه به مدت 50 سال به همين صورت استفاده شده است . تاريخچه آرم به زمانهاي اوليه تاسيس كارخانه بر مي گرد د زماني كه همكار و دوست فورد كلمه Ford Motor Company را با فونت خاصي نوشت . اين دوست اقاي فورد ، Harold Wills مردي بود كه در زمان جواني به چاپ كارتهاي تجاري پرداخته بود و اين فونت نيز در حقيقت فونتي بود كه وي سالها پيش براي كارت كاري خود ايجاد كرده بود در سال 1912 بيضي به آرم اضافه گشت و در سال 1927 رنگ آبي براي مدل A به آن اضافه شد دايره آبي بعدي در سال 2003 به مناسبت 100 امين سال وجود كارخانه در دورتادور دنيا به لوگو اضافه شد و آن را Centennial Blue Oval مي نامند .

بنز



خوب بنزم معلومه ديگه احتياج به توضيح نيست يعني معروف تر از اين مارك هم هست ؟؟؟؟؟؟؟
لوگوي بنز يك ستاره سمبوليك 3 گوش است كه در حقيقت اين 3 ضلع اشاره به تسلط كارخانه بنز بر زمين و دريا و هوا است . اين لوگو توسط Gottlieb Daimler براي نشان دادن قابليت موتور وي در دريا و هوا و زمين طراحي شد .
اين ارم اولين بار در سال 1909 بر روي يك Daimler ديده شد و در سال 1926 با تاج گل بنز تركيب شد تا نشان اتحاد 2 كارخانه باشد و دايره فعلي كه ستاره را در بر گرفته است اولين بار در سال 1937 ظاهر گشت . كارخانه بنز از قديمي ترين كارخانه هاي اتومبيل سازي در سراسر دنياست .
اسم كارخانه هم كه اسم دختر رئيس كارخانه بوده


هيونداHMC يا Hyundai Motor Company يك كارخانه اتومبيل سازي در جنوب كره است . اتومبيلهاي هينداي در سراسر جهان وجود دارند . كارخانه هينداي در سال 2003 بزرگترين كمپاني توليدي ماشين در كره و 7 امين در دنيا بود . شعار اين كارخانه چنين است : "Drive your way"
موتورهاي هيونداي در حقيقت قسمتي از كارخانه Hyundai Motor Company است كه به ساخت موتورهاي Kia نيز اشتغال دارد .
لوگو هيونداي يك بيضي است كه حرف ايچ ( با فونت خاص و بيضي مانند ) درون آن يادآور مارك هيونداي مي باشد . هم چنين مي توان آن را به نوعي سمبلي از هدف كارخانه براي پيشرفت ناميد . بدين صورت كه بيضي نمادي از گسترش و افق جهاني است و حرف ايچ مورب نمادي از 2 انسان ( يعني كارخانه و مشتري ) كه دست مشاركت داده اند .
جيپ
لوگو جيپ به صورت فعلي همان طور كه مشاهده مي كنيد نماي جلوي اتومبيل را نشان مي دهد . اين شكل شامل 2 دايره به نشانه چراغهاي جلو ماشين و چندين خط عمودي به عنوان grill هاي اتومبيل هستند . كلمه جيپ نيز در بالاي لوگو نوشته شده است .( و در حقيقت پيام و معني لوگوي فعلي خيلي واضح است )
جيپ به عنوان يك اتومبيل نظامي شروع به كار نمود و بعدها به عنوان يك مدل Willys-Overland شناخته شد و در حقيقت در ابتدا لوگو و آرم خاصي براي اين اتومبيل وجود نداشت و از سال 1946 كه اين اتومبيل به عنوان يك اتومبيل غير نظامي در بازار معرفي گشت تا سال 1963 كلمه جيپ با فونت خاصي درون يك پرانتز ، تنها نشانه و ارم اين اتومبيل بود .
احتمالا اولين چيزي كه شبيه به لوگو جيپ ظاهر شد در سال 1963 در وسط چرخ فرمانهاي مربوط به Wagoneer and Gladiator بود . به طور هم زمان Kaiser نيز اسم Willys را حذف و از عنوان Kaiser Jeep به عنوان يك مارك جديد و مجزا استفاده نمود و ارمي كه استفاده شد يك دايره با 2 ربع طلايي و 2 ربع قرمز رنگ و كلمه جيپ در ميان ارم بود . بعد از اين كه AMC در سال 1971 كارخانه جيپ را خريداري نمود رنگ طلايي را با ابي جايگزين نمود .
نكته جالب در مورد لوگوي جيپ ان است كه در روي اتومبيل هيچ گاه ارم مورد نظر ديده نشده بلكه تنها كلمه جيپ نوشته مي شود و از لوگو تنها براي تبليغات تجاري استفاده مي گردد .
كوكاكولا
كوكاكولا نيز يكي از معروفترين ماركها و لوگوها در تمام دنياست . در طول تاريخ كوكا بزرگترين و پرفروشترين توليد كننده نوشابه هاي سبك بوده است . اين كارخانه در آتلانتا توسط Dr. John S تاسيس گشت .
شعار كارخانه توسط يك فرد اماتور به نام Frank Robinson ( كتابدار جديد كارخانه ) طراحي گشت . او از شعار تجاري و مناسب Delicious and Refreshing استفاده نمود .
شيشه موجود در ارم يكي از معروفترين سمبلهاي دنيا مي باشد ( و خيلي واضح و توضيح نمي خواد كه چيه ) . با وجود تغييرات زيادي كه در ارم كارخانه داده شده ولي ارم ماندگار انها در حقيت يك ظرف مورب است كه توسط Root Glass Company of Terre Haute در سال 1915 طراحي گشت .
كوكاكولا در سال 1887 به عنوان يك ارم تجاري شناخته شد و در 1895 در تمام امريكا شناخته گشت .
( گمونم ارم واضحيه اما اگه كسي چيز بيشتري مي دونه لطف كنه )

Rolls Royce لوگو كمپاني Rolls Royce از 2 حرف R تشكيل شده است كه به طور كاملا واضحي از حروف اول فاميل 2 بنيان گذار كارخانه يعني اقايان Rolls و Royce الهام گرفته شده است . موضوع خاص ديگري در مورد اين لوگو وجود ندارد اما نام معروف و محبوب كمپاني ، لوگوي ان را نيز جذاب مي كند .
در سال 1884 اقاي Frederick Henry Royce يك صنعت مكانيكي و الكترونيكي را شروع نمود و اولين ماشين خود به نام Royce را در سال 1904 در شهر منچستر توليد نمود . در 4 مي همان سال در هتلي در همان شهر منچستر با Charles Stewart Rolls اشنا شد و به توافق دست يافتند كه Royce به توليد اتومبيلها و Rolls به بازاريابي و فروش اتومبيلها بپردازند . و هم چنين قرار شد از ان به بعد نام اتومبيلها به Rolls Royce تغيير يابد .

Cisco
Cisco Systems يكي از پيشتازان صنعت در زمينه ساخت وسايل مربوط به شبكه است . نام Cisco كوتاه شده نام سانفرانسيكو مي باشد . نقل مي شود كه موسسين كارخانه در حين رانندگي به Sacramento براي ثبت شركت به فكر اين نام و لوگو افتاده اند زيرا شاهد منظره Golden Gate Bridge در زير نور خورشيد بودند .

LAMBORGHINI

اينم از كمپاني جذاب LAMBORGHINI با مشاينهاي بسيار زيبا و جذاب و شيكش . لوگوي اين كمپاني هم جزء لوگوهاي واضح است تصوير يك گاو خشمگين . آقاي Lamborghini از طرفداران سرسخت مسابقات گاوبازيه و اين موضوع را نه تنها در لوگوي كمپاني خود بلكه در اسامي ماشينها نيز به كار برده است .
در حدود سال 1960 توليد كننده تراكتور اقاي Ferruccio Lamborghini تصميم به ايجاد اتومبيلهاي اسپرت و با كيفيت نمود . اون فردي علاقه مند به ماشين بود و ماشينهايي مثل Oscas, Maseratis, and Ferraris را هم داشت اما از هيچ كدوم راضي نبود داستانهاي زيادي در مورد علت تصميم وي براي ايجاد يك كارخانه جديد نقل شده اما همه داستانها اعتقاد دارند كه Ferruccio پس از دعوا با صاحب كارخانه فراري جهت رقابت با وي شروع به اين كار نمود . پسر Ferruccio نقل مي كند كه پدرم به كارخانه فراري رفت تا به Enzo Ferrari در مورد كلاچ ماشين Ferrari 250 GT ( كه يكي از انها را داشت ) شكايت كند اما اقاي فراري او را از كارخانه بيرون كرد و به او گفت كه بهتر است به تراكتور سواري خود برسد وي به كارخانه خود برگشت و پس از بررسي ماشن فراري خود متوجه شد كلاچ فراري از همان كارخانه اي تامين مي شود كه كلاچ تراكتورهاي وي و به علت تجربه قادر به رفع مشكل شد . و اين گونه بود كه شروع به طراحي مشخصات ماشين مورد نظر خود نمود . تعريف ادامه ماجراهاي كارخانه از حوصله بحث ما خارجه اما شايد بد نباشه يك ليستي از مدلهاي كارخانه را بگيم :
350GTV (1963), 350GT (1964), 400GT (1965), Miura (1966), Flying Star II (1966), Marzal (1966), Espada (1968), Islero (1968), Jarama (1970), Countach (1974), Bravo (1974), Silhouette (1976), Jalpa (1982), LM002 (1986), Diablo (1990), Cala (1995), Murciélago (2001) and the Gallardo (2003).
تويوتا
خود كارخانه كه خيلي باحاله يكي از سرچشمه هاي علم همون طور كه مي دونيد اصلا اسم ديگه توليد JIT هست سيستم توليد تويوتا و كتابهايي به اين اسم هم در بازار هست .
تعابير مختلفي براي اين لوگو وجو دارد ساده ترينش اين كه شكل اين لوگو ما را ياد حرف T اول كلمه تويوتا مي اندازه بعضي ها نيز آن را به صورت يك كابوي تعبير مي كنند. اما در حقيقت ارم از 3 بيضي تشكيل شده است يكي به معناي مشتري يكي به معناي محصول و ديگري به معناي تكنولوژي پيشرفته و فرصتهاي در حال گسترش تويوتا ( 3 موردي كه در كنار هم به معناي تويوتاست )
در زبان ژاپني Toyo' به معناي abundance of و 'ta به معناي rice است . چون در اسياي شرقي اين باور وجود دارد كه كسي كه كه با وفور برنج بركت يابد بسيار ثروت مند شده و در همه موارد بركت مي يباد .
البته زماني كه در سال 1937 كارخانه تويوتا نام گذاري شد نام خود را از فاميل Toyoda الهام گرفت و اين تغيير در نام اصلي به 3 منظور بود :
1- جدا كردن زندگي فاميلي و كاري تا حدودي
2- راحت تر شدن تلفظ
3- استفاده از يك نام فرخنده و تبرك شده براي شروع كار زيرا علاوه بر موارد گفته شده عدد 8 عدد مقدسي در ژاپن است و كلمه تويوتا در Katakan با 8 ضربه نوشته مي شود اما كلمه تويودا با 10 ضربه .


آديداس
شركت اديداس اولين بار در سال 1925 در يك دهكده الماني به نام Herzogenaurach در 12 مايلي نرمبرگ توسط Adolf "Adi" Dassler ايجاد گشت . Adi پس از احساس نياز جامعه به كفشهاي ورزشي اقدام به ايجاد اين كارخانه نمود و كفشهاي ورزشي و اسپرت امروزه نيز اصليترين و معروفترين توليدي شركت آديداس است .
امروزه آديداس يكي از بزرگترين شركتهاي توليدي در دنياست كه محصولات خود را به بيش از 200 كشور دنيا ارسال مي كند .
نكته بسيار قابل توجه اينه كه فاميل Dassler سابقه طولاني در توليد كفش دارن Rudolf برادر ديگه Adi در سال 1948 بعد از يك دعواي اساسي با وي از او جدا گشت و اقدام به ايجاد مارك معروف پوما نمود . هم چنين يكي Adi Dassler ديگه يعني از نواده هاي همون Adi Dassler اصلي اقدام به ايجاد كمپاني A.D.ONE جهت توليد كشف نمود .
براي ساليان متمادي علامت مرتبط با شركت اديداس يك گل به شكل شبدر 3 برگ بود و اين ارم اولين بار در سال 1972 معرفي گشته بود در سال 1991 لوگوي جديدي براي شركت معرفي گشت و اين همان لوگويي است كه امروزه بر روي اكثر محصولات آديداس مشاهده مي شود . اين لوگو در حقيقت براي خط توليد برتر و عالي adidas equipment در شركت آديداس به كار مي رفت . adidas equipment خط توليدي بود كه در سال 1991 براي توليد 3 نوع كفش فوتبال راه اندازي شد . ( زمين كلوخي ، چمن و مرطوب ) و در سال 1996 بود كه تصميم گرفته شد اين لوگو بر روي تمامي محصولات آيداس به جز محصولات كلاسيك آن ( از جمله Stan Smith, Rod Laver, A-15 Warm-Up, and Classic T-Shirt. ) نمايش داده شود .
اين 3 مدل مبناي طراحي لوگوي آديداس بودند ( اولين محصولات توليدي خط موفق adidas equipment ) در ابتدا اين لوگو سبز رنگ بود اما بعدا رنگ سياه جايگزين گشت . لوگو در حقيقت تنها براي خط adidas equipment طراحي گشت اما به زودي با حذف كلمه equipment بر روي تمامي محصولات ظاهر گشت .

ناسا
لوگو ناسا به سال 1959 بر مي گرده زماني كه موسسه National Advisory Committee on Aeronautics (NACA) تغيير شكل يافت و به موسسه اي هم براي تحقيقات هوانوردي و هم فضايي تبديل گشت ، نام موسسه جديد the National Aeronautics and Space Administration (NASA). نهاده شد . بعد از اينكه NASA Lewis Research طرحي را براي مهر اين شركت انتخاب نمود دبيران اجرايي ناسا از سرپرست NASA Lewis Research آقاي James Modarelli خواستند كه لوگويي را براي اهداف غير رسمي تر طراحي نمايد . آقاي James Modarelli نيز طرح موجود را ساده تر نمود به صورتي كه تنها ستارگان سفيد آرم و مدار دايره وار را درون يك دايره آبي به همرا يك جسم آيروديناميك قرمز باقي گذاشت و هم چنين حروف سفيد رنگ N-A-S-A را نيز به لوگو اضافه نمود .
اين لوگو به نام meatball معروف است . دايره نشان دهنده يك سياره و ستاره ها نشان دهنده فضا مي باشد . تير قرمز رنگ نشان دهنده يك بال و سمبلي از هوانوردي است ( اين طرح پيشرفته ترين بال در طحهاي ماوراالصوت است كه در زمان طراحي لوگو ايجاد شده بود )و نهايتا فضا پيماي دواري در اطراف بال ديده مي شود .
در سال 1975 ناسا تصميم به طراحي لوگويي مدرن تر كرد حروف N-A-S-A با رنگ قرمز و با فونت و فرمتي شبيه به كرم . البته اين لوگو تنها براي كارهاي خاصي مثل تجارت كنار گذاشته شد .
در سال 1992 آقاي Dan Goldin دوباره از آرم meatball استفاده نمود او مي خواست با اين كار شاهكارهايي مانند آپلو را يادآوري نمايد و بگويد زمان معجزه دوباره به ناسا بازگشته است .
در هر صورت آرم meatball يا ارم كرم مانند يا مهر ناسا هر كدام جاي خاصي براي استفاده دارند .

اسكار
اكادمي اسكار در سال 1927 تاسيس شد و اعضاي اكادمي خيلي سريع به فكر افتادند كه جايزه اي تعيين كرده و از دست اندر كاران سينما تقدير كنند
از اين‌ رو مدير هنري‌ و ناظر بر طراحان‌ دكوركمپاني‌ فيلم‌ سازي‌ (متروگلدين‌) (مه‌ ير) و(جرج‌استنلي‌) مجسمه‌ ساز لس‌ آنجلس‌ ماموريت‌يافت‌ تا مجسمه‌اي‌ طراحي‌ كند به‌ شكل‌ يك‌شواليه‌ كه‌ بر دست‌ شيشه‌ دارد و بالاي‌ سه‌ يك‌حلقه‌ فيلم‌ ايستاده‌ است‌...
اما نام‌ اين‌ اسكار از كجا آمد...(مارگريت‌هريك‌) آرشيويست‌ آكادمي‌ و مديراجرايي‌ بعدي‌ پروژه‌ با ديدن‌ مجسمه‌ فرياد زد:خداي‌ من‌ چقدر به‌ عموي‌ من‌ (اسكار) شباهت‌دارد.
و نام‌ اين‌ مجسمه‌ از آن‌ پس‌ (اسكار) شدمجسمه‌اي‌ كه‌ نزديك‌ به‌ 30 سانتي‌ متر ارتفاع‌ وبيش‌ از چهاركيلو وزن‌ دارد... و روكشي‌ از آب‌ طلادارد و داخل‌ آن‌ از فلز بريتانيوم‌ و برنز مي‌باشد...
درتمام دوران سینما فقط طی جنگ جهانی دوم بود که جایزه رو از چوب ساختن وروش رنگ طلائی زدن....
اولين‌ مراسم‌ جوايز اسكار در شانزدهم‌ ماه‌مي‌ سال‌ 1929 در هتل‌ (روزولت‌) هاليوودبرگزار شد... در اين‌ سال‌ فيلم‌ بال‌ها جايزه‌ اسكاررا دريافت‌ كرد، در مورد مراسم‌ اسكار بايد گفت‌:برندگان‌ به‌ اين‌ شكل‌ انتخاب‌ مي‌شوند كه‌فيلم‌هايي‌ كه‌ در سال‌ گذشته‌ از سينماهاي‌ دنيا وآمريكا اكران‌ مي‌شود. در رده‌ بندي‌ انتخاب‌ قرارمي‌گيرند و از بين‌ آنان‌ جوايز اسكار مشخص‌مي‌شود، براي‌ مثال‌ برنده‌ اسكار سال‌ 2006،فيلم‌هايي‌ است‌ كه‌ در طول‌ سال‌ 2005 درسينماها اكران‌ مي‌شود...

بيك
اكثر ما از حداقل خودكار بيك استفاده كرديم . هيچ وقت فكر كرديد لوگوي بيك از كجا اومده ؟ معنيش چيه ؟
با ديدن درخواست واسه اين لوگو يادم اومد اصلا تا حالا حتي به ارمش توج هم نكردم با اين كه من خودم بيك را دوست دارم به خصوص اسمشا تلفظ باحالي داره .
لوگوي بيك از 2 قسمت تشكيل شده است . قسمت اول نشان دهنده يك پسرك خودكار به دست و قسمت دوم شامل 3 حرف B I C يعني نام كارخانه است كه از نام بنيان گذار كارخانه يعني Marcel Bich گرفته شده است .
رنگ لوگو نيز مشكي و نارنجي مي باشد .
هنگامي كه در سال 1950 Marcel Bich كارخانه معروف بيك را در فرانسه راه اندازي نمود لوگوي انتخابي شركت تنها شامل حروف B I C در يك متوازي الاضلاع قرمز رنگ با گوشه هاي گرد شده بود .


در سال 1961 پسرك ارم توسط طراح معروف انگليسي Raymond Savignac طراحي گشت .( شعار معروف بيك يعني elle court, elle court, la Pointe BIC كه ترجمه انگليسي آن مي شود it runs, it runs, the BIC® point نيز در سال 1952 توسط همين فرد ايجاد شده بود . ) هدف وي از طراحي اين ارم جلب توجه بچه ها به محصول بود پسركي كه كلاه مدرسه خود را با اين خودكار عوض كرده و خودكار را پشت سرش پنهان نموده است



شورلت

شورلت نوعی از اتومبیل است که توسط General Motors تولید می شود . و البته پر فروش ترین مارک General Motors نیز همان شورلت است و اصولاً شورلت را هم معنای General Motors می دانند . این مارک دارای حدود 19 نوع اتومبیل مختلف می باشد .
شورلت توسط Louis Chevrolet و William C. Durant بنیان نهاده شد .
در سال 1911 شورلت عملا وارد بازار اتومبیل شد و لوگوی آن اولین بار در سال 1913 استفاده شد و این لوگو معروف به Bowtie می باشد . در سال 1916 شورلت آنقدر قدرتمند شده بود که سهم بزرگی از کارخانه جنرال موتورز را خریداری نمود .
داستان لوگوی شورلت هم داستان معروفی است و تقریبا همه این داستان را بلد هستند زیرا داستان کامل چگونگی پیدایش شورلت و همه زوایای آن در سال 1961 چاپ شد و در سال 1986 مجددا ویرایش گردید . در این نوشته ها گفته شد که در سال 1908 اقای Durant در یکی از سفرهای خود در French hotel پوستری را دید که دارای ارم درخشان و خیره کننده ای بود همان موقع آنرا بر روی کاغذی کپی برداری نمود و بعدها به دوستان خود نشان داد وی معتقد بود این ارم بسیار مناسب یک اتومبیل می باشد . البته همسر وی عقیده متفاوتی دارد و می گوید این ارم را شوهر وی اولین بار در روزنامه Virginia دیده است و این واقعه در حدود سال 1912 بوده است اما توضیحی در مورد علت استفاده ارم در روزنامه ندارد .


ویکیپیدیا


ویکیپیدیا یک دایره المعارف چند زبانه تحت وب می باشد . بعضی از زبان های آن رایگان و بعضی از زبان های ان نیمه رایگان در وب ارائه می گردد . در سپتامبر 2007 ویکیپیدیا 8.29 میلیون مقاله به 253 زبان مختلف دنیا داشت .
ویکیپیدیا جز پربیننده ترین وب سایت های دنیاست .
لوگوی سایت به نوعی نشان دهنده هدف جامع ان می باشد . در حقیقت لوگو نشان دهنده یک پازل به شکل کره زمین است که در هر یک از قطعات پازل یک حرف الفبا به زبان های مختلف نوشته شده است . حروف الفبا به نماد دایره المعارف بودن ان و کره زمین به نشانه جهانی بودن

این لوگو برای همه شما اشناست اما شاید همه شما ندونید که این لوگو از اول به این شکل نبوده بلکه تحولاتی را پشت سر گذاشته و تنها از سال 2003 این لوگوی جدید استفاده شده است.




اولین لوگوی رسمی :



اولین لوگوی رسمی ویکیپیدیا را Nupedia logo نامیدند که توصویری از کره زمین ساخته شده با کلمات بود و 8 ماه به عنوان لوگو کاربرد داشت .


دومین لوگوی رسمی :




در ژانویه 2001 ویکیپیدیا تصمیم به تعویض لوگو گرفت و لیستی از لوگوهای منتخب ارائه شد که نهایتاً لوگوی برنده مربوط به Cunctator بود .


لوگی ثانویه:



بعد از اینکه لوگوی برنده انتخاب شد Mark Ryan لوگوی مشابه رنگی را ایجاد نمود که به عنوان لوگوی ثانویه ای کاربد داشت .


لوگوی پربحث :



به علت زبان انگلیسی استفاده شده در لوگو کاربرد ان برای سایر زبان ها چندان خوشایند نبود . بعضی از ملل دیگر همین لوگو را با نوشته های زبان خود به کار بردند . عده ای هم لوگوی اصلی را استفاده کردند اما برای رنگ امیزی از رنگ پرچم ملی خود استفاده کردند . و عده ای به کل لوگوی دیگری طراحی نمودند .
از همین رو Paullusmagnus برای طراحی یک لوگوی قابل قبول در کل جهان انتخاب شد که چندین طرح را ایجاد نمود و نهایتا طرح فعلی انتخاب گردید .

آرم شبكه آزمايشگاهي فناوري نانو

در طراحي اين آرم كه نماد شبكه آزمايشگاهي فناوري نانو محسوب مي‌گردد، سعي شده است مفاهيم زير بيان شود:
1- تجهيزات آزمايشگاهي فناوري نانو اين مفهوم با روبشگر (TiP) ميكروسكوپ نيروي اتمي (AFM) نشان داده است.
2- فناوري نانو: اين مفهوم با تعدادي دايره كوچك كه نشان دهنده اتم‌هاي مواد است، نشان داده است چرا كه فناوري نانو را فناوري توليد مواد و سيستم ها به صورت "اتم به اتم" يا" مولكول به مولكول" نيز تعريف كرده‌اند.
3- شبكه‌سازي توانمندي‌هاي آزمايشگاهي نانو در سراسر ايران: براي رساندن اين مفهوم سعي شده است از طرح نمادين نقشه ايران به صورت دو خط منحني استفاده شود.
4- عبارت INLN مخفف عنوان انگليسي شبكه است كه به صورت زير مي‌باشد.

Iran Nanotechnology Laboratory Network